COREfit.

Search Our Site

Για να τρως υγιεινά μάθε πως θα «αποκωδικοποιείς» τις ετικέτες τροφίμων

Μία από τις σημαντικότερες... προπονήσεις που θα πρέπει να ξεκινήσεις να κάνεις αν θες να τρως σωστά και υγιεινά είναι αυτή της αποκωδικοποίησης της ετικέτας που βρίσκεται στις συσκευασίες τροφίμων.

Όπως γνωρίζεις, σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με τους Κανονισμούς για τις Ετικέτες των Τροφίμων (1970) καθιερώθηκαν προδιαγραφές για την περιεκτικότητα των προϊόντων σε ενέργεια, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.

 

Έως τα μέσα του 1980, οι παρασκευαστές τροφίμων είχαν αρχίσει να χρησιμοποιούν τις ετικέτες θρεπτικών ουσιών στα προϊόντα ως εμπορικό εργαλείο. Αυτό, σε συνδυασμό με την πίεση από επαγγελματίες του τομέα υγείας και καταναλωτές, οδήγησε στη θέσπιση και άλλων νόμων. Η σήμανση είναι υποχρεωτική μόνο όταν αναφέρεται στην ετικέτα ότι ένα τρόφιμο περιέχει θρεπτικές ουσίες.

 

Τι θα διαβάσετε σε μια ετικέτα με διατροφικές πληροφορίες

 

Εκτός από την ονομασία του προϊόντος, όλες οι ετικέτες θα πρέπει να αναγράφουν τα συστατικά, την ημερομηνία λήξης, τα πρόσθετα με το γράμμα Ε και αριθμούς, και πληροφορίες για τις θρεπτικές ουσίες που περιέχει.

 

Η σειρά των συστατικών έχει σημασία

 

Στα περισσότερα τρόφιμα, τα συστατικά πρέπει να αναγράφονται κατά φθίνουσα σειρά ανάλογα με το βάρος τους. Το νερό δεν περιλαμβάνεται πάντα, διότι συχνά θεωρείται φυσικό συστατικό του τροφίμου, εκτός και αν εμπίπτει σε προβλέψεις της νομοθεσίας. Έτσι, αν προσπαθείτε να αποφεύγετε κάτι, π.χ. τη ζάχαρη, θα πρέπει αυτή να βρίσκεται χαμηλά στη λίστα με τα συστατικά.

 

afgfdagd.JPG

 

Πληροφορίες για τα διατροφικά στοιχεία του προϊόντος

 

Σε αυτές συμπεριλαμβάνεται η ενέργεια (θερμίδες), οι πρωτεΐνες, τα λίπη, οι υδατάνθρακες, οι φυτικές ίνες, τα άλατα, τα σάκχαρα, οι βιταμίνες και τα μέταλλα. Συνήθως θα τα δείτε σε αναλογία που αντιστοιχεί στην ποσότητα των 100 γραμμαρίων ή/και ανά μερίδα.

 

Άλλα στοιχεία όπου πρέπει να δώσεις σημασία:

 

Η περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα, που καλό είναι να τα καταναλώνεις σε ελεγχόμενες ποσότητες ιδιαίτερα εάν έχεις αυξημένη χοληστερόλη.

 

Η περιεκτικότητα σε νάτριο –προσοχή, το νάτριο μπορεί να υπάρχει και στα γλυκά.

Οι διαιτητικές (φυτικές) ίνες είναι πολύτιμες για τον οργανισμό, οπότε προτιμάτε τις τροφές με αυξημένες ποσότητές τους.

Οι βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία αναγράφονται επίσης είτε αναλογικά στην ποσότητα των 100 γραμμαρίων του προϊόντος είτε ως ποσοστό της Συνιστώμενης Ημερήσιας Ποσότητας (Σ.Η.Π.) που προσλαμβάνετε καταναλώνοντας 100 γραμμάρια αυτού του προϊόντος.

 

Ποιες άλλες πληροφορίες θα βρεις στην συσκευασία ενός τροφίμου

 

- Ονομασία προϊόντος και προέλευση
- Καθαρό βάρος
- Στοιχεία εταιρείας
- Ημερομηνία λήξης

 

Και η εμφάνιση μετράει:

 

Πέρα από τη διατροφική αξία ενός συσκευασμένου τροφίμου καλό είναι να ελέγχετε κατά την αγορά τη συσκευασία για τυχόν φθορές που θα μπορούσαν να σημαίνουν αλλοίωση του περιεχομένου. Για παράδειγμα, οι κονσέρβες δεν θα πρέπει να είναι χτυπημένες ενώ οι χάρτινες συσκευασίες, ειδικά στα καταψυγμένα ή στα προϊόντα ψυγείου, πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση, χωρίς σκισίματα, μούλιασμα ή ξεθωριασμένα γράμματα και φωτογραφίες (το τελευταίο θα σημαίνει έκθεση στο ηλιακό φως που μπορεί να έχει αλλοιώσει το περιεχόμενο).

 

Πηγή: ΙΝΚΑ

facebookr icon newtwitter icon newinstagram0icon new